Dział Administracyjno-Techniczny
Z-ca Kierownika Działu Administracyjno-Technicznego
mgr Beata Sakowska
tel. +48 22 606 37 20
kom. 723 820 200
e-mail: beata.sakowska@ibprs.pl
Zakres działania:
- Koodynacja i nadzór merytoryczny nad działaniami administracyjnymi dla wszystkich jednostek organizacyjnych Instytutu;
- Prowadzenie gospodarki środkami, przedmiotami pracy – inwentaryzacja;
- Zarządzanie i wynajem sal konferencyjnych i pokoi gościnnych, wolnych powierzchni biurowych i magazynowych, miejsc parkingowych;
- Rozliczanie usług telekomunikacyjnych;
- Prowadzenie sekretariatu Dyrektora;
- Prowadzenie archiwum akt;
- Prowadzenie gospodarki transportowej wraz z drobnym zaopatrzeniem;
- Prowadzenie dokumentacji (sekretariatu) zamówień publicznych;
- Zarządzanie ochroną mienia budynku i terenu Instytutu;
- Obsługa techniczno-eksploatacyjna infrastruktury budynku;
- Współpraca z Urzędem Dozoru Technicznego;
- Prowadzenie robót modernizacyjno-remontowych i nadzór nad pracami prowadzonymi przez wykonawców zewnętrznych;
- Zaopatrzenie w środki niezbędne do prowadzenia działalności Instytutu;
- Przeprowadzanie przetargów zgodnie z ustawą „Prawo zamówień publicznych”.
Dział Finansowo-Księgowy
Główny Księgowy
mgr inż. Izabela Krzyżanowska
tel. +48 22 606 37 23
fax. +48 22 849 04 26
e-mail: izabela.krzyzanowska@ibprs.pl
Zakres działania:
- Prowadzenie rachunkowości Instytutu;
- Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- Naliczanie i rozliczanie wynagrodzeń
- Fakturowanie sprzedaży towarów i usług;
- Dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Instytutu;
- Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- Dokonywanie kontroli operacji gospodarczych i finansowych związanych z wydawaniem środków pieniężnych i obrotem pieniężnym na rachunkach bankowych oraz kontroli innych operacji powodujących skutki finansowe;
- Przygotowywanie informacji finansowych niezbędnych do planowania działalności i podejmowania prawidłowych decyzji gospodarczych, w tym przygotowywania kalkulacji wynikowych oraz zapewnienia prawidłowości i terminowości sporządzania sprawozdań liczbowych i finansowych Instytutu;
- Sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych Instytutu oraz poddanie ich badaniu przez biegłego;
- Prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędem Skarbowym, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z Urzędami Miast;
- Sporządzanie miesięcznych rozliczeń dotyczących działalności finansowej Instytutu;
- Sporządzanie sprawozdań miesięcznych, kwartalnych, rocznych dla GUS.
- Przygotowywanie projektów planów i sprawozdań finansowych, statystycznych, deklaracji podatkowych oraz innych wymaganych prawem,
- Opracowywanie zasad, według których mają być wykonywane przez inne służby prace niezbędne do zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz księgowań, kalkulacji wynikowej kosztów i sprawozdawczości finansowej.
Stanowisko ds. Jakości
Kierownik:
mgr inż. Anna Nurek
tel. +48 22 606 38 59
fax. +48 22 849 04 26
e-mail: anna.nurek@ibprs.pl
Zakres działania:
- Koordynacja prac związanych z opracowywaniem planów, sprawozdań oraz ankiet w zakresie informacji dot. akredytowanej działalności określonej w zakresach akredytacji funkcjonujących w Instytucie (Nr AB 212, Nr AB 452, Nr AB 553, Nr AB 803);
- Koordynacja działań związanych z określeniem danych dot. opłat za udział w krajowym systemie akredytacji oraz przekazywanie stosownych dokumentów do Polskiego Centrum Akredytacji;
- Wdrażanie, utrzymywanie i doskonalenie systemu zarządzania w jednostkach organizacyjnych objętych Certyfikatem Akredytacji Nr AB 452;
- Zarządzanie dokumentacją systemu zarządzania (Księgą Jakości i Księgą Procedur Ogólnych) opracowaną zgodnie z wymaganiami normy PN-EN ISO/IEC 17025 i związaną z Certyfikatem Akredytacji Nr AB 452;
- Nadzorowanie dokumentów będących wynikiem realizacji Procedur Ogólnych, m.in. raportów z auditów wewnętrznych, przeglądów zarządzania, protokołów dot. działań korygujących/zapobiegawczych oraz nadzorowania niezgodnych z wymaganiami badań;
- Zarządzanie programem auditów wewnętrznych;
- Współpraca przy organizowaniu przeglądów zarządzania, m.in. przygotowanie programu przeglądu i materiałów roboczych;
- Uruchamianie i nadzorowanie działań korygujących/zapobiegawczych po przeglądach zarządzania, auditach;
- Prowadzenie szkoleń wewnętrznych w zakresie systemu zarządzania;
- Koordynacja prac związanych z opracowywaniem dokumentów wymaganych przez jednostkę nadzorującą działalność laboratoriów akredytowanych;
- Przygotowywanie sprawozdań wymaganych przez PCA;
- Opracowywanie wniosków związanych z przedłużeniem akredytacji, rozszerzeniem i uaktualnieniem zakresu akredytacji;
- Analiza zmian w dokumentach wydawanych przez jednostkę akredytującą, a związanych z działaniem laboratoriów badawczych;
- Utrzymywanie kontaktów z jednostką akredytującą laboratoria badawcze;
- Zbieranie informacji dotyczących systemu zarządzania;
- Reprezentowanie IBPRS w Klubie Polskich Laboratoriów Badawczych „POLLAB” i w Klubie Polskie Forum ISO 9000.
Dział Koordynacji Badań, Informacji Naukowej i Marketingu
Kierownik
mgr Iwona Gogolińska
tel. +48 22 606 36 68
kom. +48 609 037 800
fax. +48 22 849 04 26
e-mail: iwona.gogolinska@ibprs.pl
Zakres działania:
- Organizowanie działalności naukowej i badawczo-rozwojowej Instytutu, tj. koordynacja badań, wdrożeń, planowania, sprawozdawczości i kontroli formalnej wykonania prac (karty tematów, sprawozdania, protokoły odbioru);
- Opracowywanie rocznego planu badań naukowych i prac rozwojowych oraz rocznego sprawozdania z działalności Instytutu;
- Opracowywanie Ankiety jednostki naukowej dla MNiSW;
- Przygotowywanie innych ankiet oraz opracowań dotyczących działalności Instytutu na potrzeby MRiRW, MNiSW, RGIB, Komitetu Nauk o Żywności PAN i in.;
- Opracowywanie wniosków:
- o dofinansowanie działalności statutowej Instytutu;
- o dofinansowanie inwestycji aparaturowych w oparciu o analizę potrzeb aparaturowych w Instytucie;
- Współuczestnictwo w przygotowywaniu wniosków o dofinansowanie projektów z funduszy europejskich;
- Prowadzenie obsługi organizacyjno-formalnej projektów badawczych oraz umów w ramach współpracy z przemysłem;
- Prowadzenie biblioteki naukowej;
- Tworzenie i utrzymywanie baz danych;
- Wydawanie czasopisma „Postępy Nauki i Technologii Przemysłu Rolno-Spożywczego”;
- Udział w opracowywaniu materiałów informacyjno-reklamowych o Instytucie (graficzne, merytoryczne);
- Przygotowywanie bibliografii publikacji pracowników naukowych IBPRS;
- Bieżąca analiza wykazu czasopism (ranking) punktowanych przez MNiSW;
- Analiza literatury źródłowej związanej z prowadzonymi badaniami;
- Pozyskiwanie i przekazywanie Zakładom informacji dotyczących ustanowionych i wycofanych norm z zakresu działalności Instytutu;
- Zakup norm z zakresu działalności Instytutu;
- Kontrola terminowaości opłat za zgłoszenia wynalazków i okresy ochronne;
- Upowszechnianie i promocja osiągnięć naukowych i badawczo-rozwojowych (targi, wystawy itp) prowadzone we współpracy z kierownikami jednostek organizacyjnych Instytutu;
- Opracowanie, uaktualnianie i ciągły nadzór nad stroną internetową Instytutu oraz BIP,
- Bieżąca analiza bazy Cordis i strony internetowej KPK;
- Przygotowywanie planu szkoleń zewnętrznych (krajowych i zagranicznych), i ich obsługa organizacyjno-formalna;
- Obsługa formalna współpracy z zagranicą;
- Udział w opracowywaniu Zarządzeń Dyrektora oraz prowadzenie ich rejestru;
- Bieżące śledzenie strony internetowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
- Prowadzenie badań marketingowych – analiza rynku i konkurencji;
- Opracowywanie materiałów prasowych związanych z bieżącą działalnością firmy oraz zagadnieniami marketingowymi.
Dział Spraw Pracowniczych
Kierownik
Edyta Bobrowska
tel. +48 22 606 36 87
kom. +48 885 304 077
fax. +48 22 849 04 26
e-mail: edyta.bobrowska@ibprs.pl
Zakres działania:
- Prowadzenie obsługi spraw osobowych pracowników Instytutu w oparciu o przepisy prawa pracy m.in.:
– prowadzenie całokształtu spraw formalnych związanych z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników,
– prowadzenie akt osobowych,
– nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników Regulaminu Pracy,
– zgłaszanie pracowników (innych osób na podstawie odrębnych przepisów) do ubezpieczenia społecznego,
– wydawanie zaświadczeń pracownikom oraz wykonywanie innych czynności dotyczących spraw pracowniczych, na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, zarządzeń i poleceń Dyrektora Instytutu; - Planowanie i realizowanie gospodarki Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych we współpracy z zakładowymi organizacjami związkowymi;
- Współpraca z Inspekcją Pracy;
- Współpraca z ZUS w zakresie emerytur/rent pracowniczych;
- Współpraca z Urzędami Pracy w zakresie staży dla osób bezrobotnych, rekrutacji pracowników;
- Sporządzanie sprawozdawczości w zakresie zatrudnienia – zgodnie z wytycznymi GUS;
- Prowadzenie spraw związanych ze stażami i praktykami zawodowymi studentów wyższych uczelni;
- Współpraca z Pełnomocnikiem ds. Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie reklamowania na wniosek pracowników Instytutu od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
- Współpraca ze Specjalistą ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w zakresie badań wstępnych, kontrolnych i okresowych;
- Współpraca z jednostkami organizacyjnymi w zakresie realizacji prac w DS.
Inspektor Ochrony Danych IBPRS
mgr Ludwik Najdychor
tel.: +48 606 172 990
e-mail: ludwik.najdychor@ibprs.pl
Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych
Kierownik
mgr Ludwik Najdychor
tel. +48 22 606 39 54
fax. +48 22 849 04 26
e-mail: ludwik.najdychor@ibprs.pl
Zakres działania:
- Zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej;
- Zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane przechowywane lub przekazywane informacje niejawne;
- Kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
- Okresowa kontrola ewidencji materiałów i obiegu dokumentów;
- Opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych i nadzorowanie jego realizacji;
- Szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- Prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających wobec pracowników Instytutu;
- Przechowywanie akt zakończonych postępowań sprawdzających;
- Wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa po zakończeniu zwykłego postępowania sprawdzającego;
- Wydawanie zaświadczeń stwierdzających odbycie przeszkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- Współpraca (w zakresie realizacji swoich zadań) z właściwymi jednostkami i komórkami służb ochrony państwa;
- Podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, zawiadamiając o tym Dyrektora Instytutu, a w przypadku naruszenia przepisów oznaczonych klauzulą „poufne” lub wyższą, również właściwą służbę ochrony państwa;
- Prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;
- Opracowywanie Planu Operacyjnego Funkcjonowania Instytutu;
- Sprawowanie nadzoru nad szkoleniem obronnym w Instytucie;
- Wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami o ochronie informacji niejawnych.
Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
Kierownik
tel. +48 22 606 36 87
+48 22 606 38 66
e-mail: kadry@ibprs.pl
Zadania i uprawnienia służby BHP określone są w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. (Dz. U. nr 109, poz. 704 z poźn. zm.).
Do obowiązków specjalisty BHP należy m. in.:
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy, przestrzegania przepisów i zasad BHP;
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz zachorowań na choroby zawodowe;
- przeprowadzanie instruktaży ogólnych (w ramach szkolenia wstępnego) oraz organizowanie szkoleń okresowych z zakresu BHP;
- sporządzanie i przedstawianie Dyrektorowi Instytutu raz w roku, okresowych analiz stanu BHP, zawierających propozycję przedsięwzięć technologicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy w Instytucie;
- doradztwo w zakresie przepisów i zasad BHP;
- opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących BHP na stanowiskach pracy;
- udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego;
- współpraca z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich;
- współpraca z inspekcją pracy, laboratoriami dokonującymi pomiarów i badań środowiska pracy, firmami (osobami) sprawującymi nadzór ppoż. w Instytucie;
- prowadzenie rejestrów i kompletowanie dokumentów dotyczących wypadków, chorób zawodowych oraz pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia.
Stanowisko ds. współpracy z ośrodkami doradztwa rolniczego (ODR)
Starszy Specjalista
prof. dr hab. Zbigniew J. Dolatowski
tel. +48 22 606 37 30
fax: +48 22 849 04 26
tel. kom.: +48 724 420 200
e-mail: zbigniew.dolatowski@ibprs.pl
Zakres działania:
- reprezentowanie Instytutu w sprawach związanych ze współpracą z Krajowym Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego (KOWR) oraz Wojewódzkimi Ośrodkami Doradztwa Rolniczego (ODR),
- przygotowywanie oferty wdrożeń do praktyki rolniczej,
- koordynacja współpracy zakładów merytorycznych Instytutu z KOWR i ODR,
- sporządzanie sprawozdań ze współpracy Instytutu z KOWR i ODR,
- monitorowanie zmian legislacyjnych, w tym w zakresie bezpieczeństwa żywności wprowadzanej do obrotu w ramach rolniczej sprzedaży detalicznej.